Flying Legends 7/8 Juli

De beroemde Flying Legends airshow in Duxford. Dat was onze bestemming in het weekend van 8 en 9 juli. Een armada van vliegtuigjes ging dezelfde kant op, over de radio hoorden we regelmatig “collega’s” dezelfde kant op gaan. We hoorden niet alleen Cessna’s en Piper’s die kant opgaan, maar ook bijvoorbeeld de Franse B17 Flying Fortress. En op Eelde kwamen we de “Old Crow” tegen, een P51 Mustang van de Scandinavian Historic Flight die vanuit Noorwegen op weg was naar Duxford.

Mijn ideale camping: vliegtuig mag je naast je tent parkeren!
B17 op de Flying Legends airshow

Toen we vrijdag 7 juli vertrokken was het zicht tamelijk slecht in Nederland. Vooral vanuit het westen kwam veel nevel en lage bewolking. Richting Lelystad was het één grijze prut. Meer naar het oosten was het beter, dus we hebben onze route verlegd en zijn via de Veluwe verder gegaan. Tot de Belgische grens bleef het heiig en bewolking op circa 1000 ft. Maar de METAR en TAF van Oostende had er goed uitgezien, dus we zetten door. En inderdaad, voorbij Breskens lieten we ineens alle grijze luchten achter ons. Boven Oostende was het helder en stralend weer.
Op Oostende in het prima Belair restaurant geluncht. Vol verwachting naar de meteo om te kijken of we verder konden naar Engeland. Er kwam een front aan dat nu ongeveer bij Dover zou moeten liggen. Even gebeld met Fowlmere (onze bestemming), waar ze wisten te melden dat het front daar inmiddels voorbij was en dat het niet heel erg actief was. Daarom de beslissing genomen om de oversteek te maken. Mocht het er niet goed uitzien, dan konden we altijd nog terug naar Oostende. De wolkenbasis boven het Kanaal lag op circa 2000-2500 ft, het zicht was ok. En boven Engeland werd het zicht alleen maar beter. Dus zonder problemen kwamen we aan bij Duxford. Daar bleek het al erg druk te zijn, een B17 en een paar Mustangs waren rondjes aan het vliegen voor een foto-sessie. We hielden uiteraard een “sharp lookout”. Net voorbij Duxford ligt Fowlmere. Het is wel even zoeken naar het groene veld. Een mooie landing gemaakt op de prachtige grasmat van Fowlmere. Vervolgens geparkeerd naast de rij vliegtuigen die er al stond. We werden gastvrij onthaald door Modern Air op Fowlmere. Erg aardige mensen!
We hebben ons tentje opgezet naast het vliegtuig, een ideale camping! Ok, de douche is wat spartaans: een tuinslang waar koud water uitkomt. Maar dat neem je graag op de koop toe als je op zo’n mooi veld staat samen met 50 andere vliegtuigen.
’s Ochtends was er breakfast geregeld, inclusief gebakken worstjes en bacon.

De Flying Legends airshow was werkelijk fenomenaal! Kippenvel krijg je als je die formaties van Spitfires, Mustangs, Hellcats, een Tigercat, B17 Flying Fortress, B25 Mitchell etc over ziet (en hoort!!) vliegen. En ik heb voor het eerst de B17 zien vliegen, geweldig.
De zondag was het plan om naar Coventry te vliegen, ivm een privé collectie met oude militair jets op het vliegveld daar. Maar wegens harde crosswind hebben we dat niet gedaan. In plaats daarvan zijn we met de trein naar Cambridge gegaan, waar we o.a. de beroemde Eagle Pub bezocht hebben.

Mijn ideale camping: vliegtuig mag je naast je tent parkeren!

B17 op de Flying Legends airshow

Op Eelde maakte The Old Crow, op weg naar Duxford, een tussenlanding

Het kantoor van de P51 Mustang

De oversteek onder een wolkendekje op zo’n 2000 ft

De krijtrotsen van Dover in zicht

Op Fowlmere aangekomen, en tentje opgezet

Checkers, het enige restaurant/pub in Fowlmere. Prima eet-tuin, prima eten, alleen jammer dat de kroegbaas een enorme lul is!

De andere pub in Fowlmere – heel gezellig!

We komen de Old Crow weer tegen.

Achtentwintig (28!!!) kisten die overvliegen. Goed voor ruim kippenvel. Tsjonge, wat een geluid.

Een flink aantal mensen waren met Antonov AN-2’s gekomen voor de show.

De prima BBQ-breakfast in de hangar op Fowlmere

Fowlmere heeft de mooiste grasbaan in Engeland

Cheers! The Eagle Pub

De Eagle Pub werd niet alleen door WW-II piloten bezocht. Ook de ontdekkers van DNA kwamen hier.

Via een paar bootjes, over een hekje, door een weiland, en we waren op het terrein van Kings College. Even later door een guard naar de uitgang verwezen.

Herdenkingssteen aan Fowlmere airport in oorlogstijd