Teuge 30 september

Het plan was North Weald voor dit weekend. Ligt net ten noorden van Londen. Zaterdag was het echter absoluut geen vliegweer. Zondag zou het occlusiefront wegtrekken richting Denemarken. In de ochtend bleef de wolkenbasis echter steken op 400 voet. Te laag om Special VFR weg te kunnen. Pas om 1 uur ’s middags kwam de basis boven de 600′. Engeland was uiteraard al out of the question, en ook het nieuwe plan EBOS (Oostende) was niet meer haalbaar. Het werd Teuge. Maar goed, we hebben gevlogen! Het weer klaarde ’s middags flink op, het zicht werd zelfs tientallen kilometers!

Poseren voor de Diamond DA40 TDI na de landing op Teuge

Lees verder Teuge 30 september

Starfighter Niederrhein

Bestemming vandaag is vliegveld Niederrhein, oftewel Weeze, en vroeger Laarbruch geheten. Was tot 1999 een RAF basis waar Harriers stonden. Nu een civiel veld. Er staan nog vele shelters. In één van deze staat de Lockheed Starfighter F104G met serial KG-101. Deze Starfighter is door Fokker gebouwd, heeft slechts 78 uur gevlogen, heeft daarna als opleidingsmateriaal voor de onderhouds engineers gediend en is tenslotte gekocht door een Starfighter-liefhebber. Vandaag stond hij buiten de shelter, bewonderd en gefotografeerd door Starfighter-fans. Remko Bekkema, Hans Vorenholt, Auke Duurken en ik zijn met de PH-RCF, een Cessna 172, naar Niederrhein gevlogen om ons te voegen bij de schare van bewonderaars van de KG101.
Inderdaad een zeer mooie kist!  We mochten er zelfs ook even in zitten. Daarna werden we weer door Roger teruggebracht naar de terminal (helaas ging het taxiën naar de QRA area waar de KG-101 staat niet door – er staat inmiddels een hek). Vervolgens zijn we doorgevlogen Utrecht, daar een paar 360’s gemaakt en toen geland op vliegveld Hilversum.

Lees verder Starfighter Niederrhein

Friesland, 16 sept

Deze zondagochtend een schitterende rondvlucht gemaakt over Friesland. Vanaf Eelde vlogen we via Roden, Drachten, Beetsterzwaag op 1000 voet naar Heerenveen. De lucht was rustig, al stond er op die hoogte een redelijke zuidwestelijke wind van ruim 20 knopen. We vlogen in een Cessna 172, de PH-RCF. Leuk is dat deze raampjes in het dak heeft.
Boven Heerenveen een paar rondjes gedraaid. Vanaf Heerenveen ging het op 500 voet via de Langweerderwielen, de Oudhof en de Witte Brekken richting Sneek. 500 voet (150m) is de toegestane minimum hoogte. Op die hoogte zijn details op de grond natuurlijk veel beter te zien. Vervolgens weer terug via het Snekermeer, De Deelen. Door de rugwind hadden we nu een grondsnelheid van 140 knopen (260 km/h). Net ten zuiden van Roden vlogen we de CTR van Eelde weer binnen en mochten via een rechterhand circuit landen op baan 23.

Texel 13 sept

Vandaag was een prachtige vliegdag! Het was zeer helder weer, zicht van tientallen kilometers. Er stond verder weinig wind. Met de Diamond DA40 zijn we vandaag naar Texel gevlogen. Collega Christoph Rustebiel en Remko vlogen mee. De vlucht ging via Leeuwarden, Franeker, Harlingen en vervolgens op 4300 voet rechtstreeks naar Texel. Na een zachte landing op het Texeler gras en een koffie op het terras gingen we opnieuw de lucht in voor een rondvlucht over Texel. Koen de Jong, voor een weekje op vakantie op Texel, en een kennis gingen mee.

Lees verder Texel 13 sept

Eerste tripje met de Diamond DA40, 1 september

Gisteren uitgecheckt op de Diamond DA40-TDI. Om de gang er wat in te houden vandaag maar gaan vliegen in deze kist. Bestemming Leer.  De TDI heeft een 135 pk dieselmotor, afgeleid van de motor in de Mercedes A-klasse. Voordeel is dat de brandstof veel goedkoper is en bovendien dat de motor zuiniger is. De TDI verbruikt bijvoorbeeld 5 gallon per uur (70% vermogen) terwijl de Piper Archer III toch gauw 10 gallon per uur consumeert.

Lees verder Eerste tripje met de Diamond DA40, 1 september

Parijs, 26 juli

Deze vlucht is van Abbeville naar St.Cyr-L’Ecole, een groen veld bij Versailles. Het was tamelijk bewolkt en niet al te best zicht. Er stond een stevige crosswind op St.Cyr, en of het nu aan de rij bomen langs het vliegveld lag of aan het de heuvel waar de wind overheen blies, maar tijdens de landing leek het wel of de wind achtereenvolgens uit alle hoeken kwam.

Vanaf het vliegveld is het RER station min of meer op loopafstand (zo’n 20 minuten). Met de trein ben je dan in een half uur in Parijs.

Lees verder Parijs, 26 juli

St. Valery-Vittefleur, 24 juli

De vliegclub op Abbeville heeft een aantal Robin’s, maar ook een 1 jaar oude Cessna 172. Splinternieuw dus. Geïnformeerd of ze hun vliegtuigen ook verhuurden. Dat deden ze, het kost wel een tijdelijk lidmaatschap van de club plus kosten voor een Franse licentie, maar de huurprijs was laag. Dus ik heb me uit laten checken op hun nieuwe Cessna. Dacht dat het wel in het Engels kon, maar niet dus. Frans sprekende instructeur en checklist in het Frans. Maar het ging goed, na een half uur was ik klaar en mocht ik op stap met de F-HABE. Na altijd minstens 25 jaar oude Cessna’s gevlogen te hebben was het vliegen in een nieuwe Cessna 172 toch wel even een andere ervaring. De kist vloog heerlijk en was van alle gemakken voorzien: goede driepuntsgordels, autopilot, GPS en zonnekleppen die als een soort grote zonnebril fungeerden.
Vandaag gestart met een vluchtje naar een vliegveldje in de buurt: St. Valery-Vittefleur. Dat ligt iets zuidelijker aan de kust. De grasbaan bleek behoorlijk soppig te zijn met grote waterplassen hier en daar. Gelukkig waren we gewaarschuwd door een collega. Wel was de F-HABE na de landing niet meer zo brandschoon als ervoor. Het restaurant was helaas dicht.


De F-HABE op St.Valery-Vittefleur

Lees verder St. Valery-Vittefleur, 24 juli