Weer naar Leer (18 nov 2007)

Om 15.00 vertrek vanaf Eelde. We gaan (weer) naar Leer. Dit keer om de Katana met Mogas te tanken. Dat scheelt 50 cent per liter, zodat we vandaag 33 euro "verdiend" hebben.
De bedoeling was om ook wat touch and go’s te doen op Leer, maar daar bleek toch wat weinig tijd voor te zijn. De dagen zijn toch wel erg kort in de wintermaanden: we moesten vóór 17:00 weer op het Eelder asfalt staan.

Vooral tijdens de terugvlucht een mooi uitzicht op de ondergaande zon boven een nevellaag. We vlogen op 3000 voet waarbij het leek alsof we boven wolken vlogen. De grond zag je vaag door de nevel heen.

Lees verder Weer naar Leer (18 nov 2007)

Hopje over de grens, 3 nov 2007

Vandaag was het mijn beurt voor bardienst op de vliegclub. Ik had me voorbereid op een rustige, misschien zelfs wel saaie, middag. Alle vliegtuigreserveringen waren namelijk geannuleerd, dus er zouden waarschijnlijk niet veel mensen op het clubhuis komen. Gelukkig liep het anders. Joost Verstappen kwam even buurten en stelde voor om met de Katana naar Leer te vliegen. Omdat er toch niet veel te tappen viel achter de bar, liet ik me redelijk snel overhalen. In de Katana bleek echter bij de walkaround check dat het koelvloeistofniveau te laag stond. Maar ja, dan zit het vlieg-adrenaline al in het bloed, dus dan móet je vliegen. Dus we hebben vervolgens Katana’s grote broer DA40 gepakt voor een vluchtje naar Leer. De motregen had inmiddels plaats gemaakt voor best redelijk vliegweer. De lucht was erg rustig, alhoewel er een wind stond van 7 (EHGG) tot 10 (EDWF) knopen op de grond en op kruishoogte ruim 20 kt.

Op het vliegveld Leer even wat gedronken en gegeten. Restaurantje op Leer kan ik zeker aanraden!

Om half vijf stoven we baan 26 van EDWF weer af en kozen onder een laagstaand oranje zonnetje het luchtruim. Twintig minuten later gleden we langs het ILS (Instrument Landing System) glijpad richting baan 23 van Airport Eelde.

Het was weer een leuk vluchtje!

 

Lees verder Hopje over de grens, 3 nov 2007