Hoogvliegersdag Drachten 27 juni 2009

Vandaag was het Hoogvliegersdag op Drachten, georganiseerd door de stichting Hoogvliegers (www.stichtinghoogvliegers.nl).
Ik ben met de PH-RCF naar Drachten gevlogen en heb vanaf Drachten drie vluchten gedaan. Met mij vlogen vandaag Marco, Marit en Kelly mee als co-piloot. Ze mochten zelf de hele route sturen, en dat ging eigenlijk geweldig goed – ik hoefde zelf niets meer te doen šŸ˜‰


Marco maakt hier een bocht

Marit

Marit krijgt haar Hoogvliegers brevet

Kelly

TT-Assen 25 juni 2009

Vandaag maak ik met mijn broer Cor een rondvlucht in de Cessna. We gaan eerst naar het TT circuit. Er zijn daar vanmiddag vrije trainingen voor de TT van aanstaande zaterdag. Vanaf 300 meter hoogte zagen we Casey Stoner (denken we) in zijn rode pak. Het Ducati geluid konden we niet horen van die hoogte. De "campings" rond het TT circuit stonden al half vol. Vervolgens vlogen we naar Appelscha, over camping de Roggeberg waar we vroeger als kinderen kampeerden. Daarna naar Sneek waar onze roots liggen en Cor nog woont.
Het zicht was redelijk goed vandaag, er stond een stevige wind – op Eelde stond 19 knopen max 22 (060 graden) toen we vertrokken – en 12 knopen toen we gingen landen (080 graden).  De lucht was licht bumpy tot 3000 voet, daarboven was het rustig.


Assen TT circuit
Lees verder TT-Assen 25 juni 2009

Rondje Friesland 14 juni 2009

Vandaag gevlogen met broer Wim en Nieske en Martine. Een koufrontje was net bezig het land weer te verlaten. Achter zo’n koufront wordt het zicht beter en zijn er vaak mooie schapewolkjes waar je mooi tussendoor kan vliegen.

Na het passeren van X-Ray, bij Hoogkerk, zijn we gestegen tot 4500 voet zodat we tussen de wolken konden vliegen. Dat ziet er altijd prachtig uit en geeft veel meer "diepte" aan het uitzicht.  "Een heel andere wereld", zoals Martine terecht opmerkte toen we boven Buitenpost ruime bochten tussen de witte cumulus wolken maakten.

Het zicht was prima, we konden tot aan Texel kijken.
Vervolgens zijn we op 4500 voet over Leeuwarden heen gevlogen en bij Franeker gedaald tot 1500 voet. Op die hoogte weer terug over Leeuwarden en Noardburgum. Toen heeft Martine het stuur (beter gezegd: de side-stick) overgenomen. Zij vloog de Cirrus over Lauwersoog en Schiermonnikoog terug naar Groningen. Nog een rondje over de stad en toen weer terug naar runway 23 op Eelde. Was weer een mooi tripje!



Lees verder Rondje Friesland 14 juni 2009

Lytse Bybs vlucht vanaf Drachten 2 juni 2009

We vliegen vanaf Drachten in een formatie van drie vliegtuigen: een Cessna Cardinal, een Cessna 172 en de Cirrus waar ik in vlieg.
De route gaat over ‘Lytse Bybs’, kleine bibliotheken die in scholen komen, en ter vervanging van de Bibliobus dienen. We vliegen over Weidum, Blauwhuis, Hindeloopen, Nijemirdum, Woudsend en Oppenhuizen.


Cirrus op vliegveld Drachten
Lees verder Lytse Bybs vlucht vanaf Drachten 2 juni 2009

Steven en Peter naar Borkum 31 mei

Op zo’n mooie zonnige dag als vandaag is het ideaal om een leuk vliegtochtje te combineren met een strandwandeling. We kozen deze keer daarom een waddeneiland als bestemming, en wel Borkum. We vliegen wel met een kleine omweg naar Borkum, anders ben je er ook in 15 minuten. Op de heenweg passeren we Borkum en vliegen achtereenvolgens over Juist, Norderney, Baltrum en Langeoog en keren dan weer om naar Borkum. Daar krijgen we baan 05 en mogen via de haven meteen naar base vliegen. Baan 05 is 810 meter lang en ik sta vóór de helft al stil, geholpen door de stevige headwind van een knoopje of 10.
We nemen een taxi naar het dorp en genieten van een mooie strandwandeling. Het is redelijk druk vanwege de Pinkster. Volgens de taxichauffeur is het eiland dit weekend ‘half vol’ met toeristen. Vanaf eind juni is het helemaal vol.


Peter, Steven en de RCF op Flugplatz Borkum
Lees verder Steven en Peter naar Borkum 31 mei