Met Cor over Sneek (30 maart 2014)

Samen met mijn broer Cor over Sneek gevlogen.

Het was een mooie zonnige en warme dag, maar helaas nogal heiig. Het zicht was 9 a 10 km, dat lijkt heel wat maar dat betekent vliegen door witte soep. Zelfs op 6000 voet kwamen we niet boven de inversielaag uit, en zaten we dus nog steeds in de nevel.

Ondanks dat toch een leuke vlucht. Weer eens even Sneek, mijn geboortestad, goed bekeken vanuit de lucht. Het blijft maar veranderen daar! Op de plek waar ik vroeger met een polsstok het weiland in trok, ligt nu een flink uit de kluiten gewassen verkeersknooppunt (Lemmerwegwijk)!!

Lees verder Met Cor over Sneek (30 maart 2014)

Danique vliegt vanaf Drachten over Ameland 9 maart 2014

Danique wilde heel graag een keer vliegen. Ze had wel eens een keer gevlogen, naar Corfu zelfs, maar nog nooit in een klein vliegtuig. En vandaag zou dat voor het eerst gebeuren. Waarbij ze dan ook nog eens zelf het vliegtuig zou gaan besturen! En ook al had ze er veel zin in, Danique was best wel zenuwachtig vooraf. Gevraagd waar ze het liefst naar toe wil vliegen, antwoordde ze “de Wadden”. En waarom dan? “Om de zeehondjes te kunnen zien”.

 

Met de N73FY stijgen we op van vliegveld Drachten, en gaan eerst naar Boornbergum waar Danique woont. We kunnen haar huis goed zien. Daarna vliegen we over Leeuwarden naar de waddenzee. We steken over naar Ameland. En ja hoor, op een smalle zandplaat zien we een heleboel zeehonden liggen! Danique vindt het vliegen prachtig. Ze vindt het al helemaal niet eng meer! Integendeel, ze wil altijd wel in de lucht blijven zegt ze.

 

Via Dokkum vliegen we terug naar Drachten voor een landing op baan 26. Het Hoogvlieger piloten diploma dat Danique krijgt heeft ze helemaal verdiend!

 

Lees verder Danique vliegt vanaf Drachten over Ameland 9 maart 2014

Oostende, Manston 6 maart 2014

Vier IFR vluchten gemaakt vandaag: van Eelde naar Oostende, vervolgens van Oostende naar Manston, en weer terug. Totaal 4 uur vliegtijd. Omdat er mist werd verwacht in de ochtend gekozen voor een IFR vliegplan. Op FL080 over Nederland gevlogen. Voor het eerst vlieg ik eens door de Schiphol TMA. Zelden zoveel radioverkeer gehoord!! Vooral op de terugweg, tussen 6 en 7 was het erg druk op de frequentie van Schiphol Arrival.

Voor de vlucht naar Manston moet je een General Aviation Report (GAR) versturen, ivm douane. Deze keer eens via de AOPA UK site gedaan. Daar netjes een bevestiging van gehad via email, maar toch was het niet aangekomen in Engeland. Dat vonden ze kennelijk toch verdacht, dus op Manston stonden 3 man van de Border Control op ons te wachten. Ze zouden AOPA UK om opheldering vragen waarom het online versturen van een GAR niet heeft gewerkt.

Maar verder werden we uiterst vriendelijk ontvangen bij TGAviation, de vliegclub op Manston die ook de afhandeling doet. We wilden het Spitfire museum op Manston wel even een bezoekje brengen. Dat was een wandeling van 15 minuten die dwars over het gebied liep van het oorspronkelijke militaire vliegveld. Buiten de huidige hekken zie je dan nog een oude verkeerstoren staan, en een grote witte vracht 747, die ogenschijnlijk definitief gepensioneerd is. We kwamen daarbij langs de kleine terminal en opvallend daar waren de vele affiches van KLM. Kennelijk vliegt de KLM op dit veld, misschien als goedkope toegang tot Londen??

Het Spitfire museum, en aangrenzend Merlin restaurant, was klein maar mooi ingericht met uiteraard de Spitfire en Hurricane, maar verder ook allerlei memorabilia.
Lees verder Oostende, Manston 6 maart 2014