Goede vrijdag vlucht (25 maart)

Het was mooi weer in het hele land …  behalve in Groningen. De laatste nevels van het voorbijtrekkende front maakten ons het leven zuur. Aan het eind van de ochtend was het zicht nog steeds maar 3400 meter. Uiteindelijk klaarde het toch wat op om 2 uur ’s middags, genoeg om te mogen vliegen. Met een vol toestel zijn wij vertrokken voor een vlucht boven Paterswolde, Leek, Groningen en langs het Eemskanaal naar Delfzijl. Boven de stad viel het zicht nog mee, we konden in elk geval zien dat het behoorlijk druk was op de bloemenmarkt van Groningen.
Maar richting Delfzijl werd het zicht steeds minder. Jammer voor de passagiers.

Terug op Eelde wachtte ons nog een verrassing: we konden de net nieuwe crashtenders van de brandweer in actie zien (zie foto). Gelukkig was het niet voor ons!

Bij welk weer kan er gevlogen worden?

Het mag niet te heiig zijn, de wolken mogen niet te laag hangen en de wind mag niet te sterk zijn.

Iets precieser:

Het zicht moet minimaal 5000 meter zijn. De wolkenbasis moet op minimaal 1500 voet liggen. De windcomponent dwars op de start- en landingsbaan mag niet meer dan 15 knopen zijn. De banen op Eelde liggen in de richting 50 graden (05), 230 graden (23) , 10 graden en 190 graden.

Dus bij een windrichting van 140 graden (zuid-oost) staat de wind precies haaks op de banen 05 en 23. Bij de vaak voorkomende zuidwesten wind staat de wind in baan 23 en heb je dus geen last van crosswind.

Veel vliegvelden verstrekken een weersverwachting voor de komende 9 uur. Als je naar de pagina "Het weer vandaag" (bij Menu) kijkt dan zie je die weersverwachting verwerkt in een tabel, waarbij je aan de kleur eenvoudig kan zien of het goed vliegweer zal zijn.

Hoe hoog vlieg je?

Normaal zo’n 1500 voet, oftewel 500 meter. Minimaal mag op 500 voet, 150 meter, gevlogen worden. Maar dat mag alleen buiten de bebouwde kom, en niet over natuurgebieden. De maximale hoogte waarop boven Groningen gevlogen mag worden is 6500 voet, 2150 meter. In het weekend is dit  9500 voet, 3150 meter, hoogte. Deze restrictie is vanwege een andere klasse luchtgebied dat vanaf die hoogte begint en waar zichtvliegen niet is toegestaan. De maximale hoogtes kunnen op andere plaatsen uiteraard verschillen.

Vlieg je ook ’s avonds?

Ja, ik heb een Instrument Rating en mag dus op instrumenten vliegen (Instrument Flight Rules – IFR). De vliegtuigen waar ik op vlieg zijn ook gecertificeerd voor vliegen op instrumenten.

Zonder een Instrument Rating zou je allen op zicht mogen vliegen (Visual Flight Rules – VFR) en dan mag je alleen gedurende de uniforme daglichtperiode. De uniforme daglichtperiode is van 15 minuten vóór zonsopkomst tot 15 minuten na zonsondergang. De tijdstippen van zonsopkomst en zonsondergang zijn gebaseerd op Midden-Nederland. De uniforme daglichtperiode wordt gepubliceerd in de VFR gids.