Naar Antwerpen 23 juli

Vandaag naar Antwerpen gevlogen en de hele kustlijn van Nederland gezien. Klik hieronder op "Read more" voor verslag.

Het plan was om 4 dagen te vliegen. We zouden naar Engeland en Noord-Frankrijk vliegen. Dat lukte niet vanwege slecht weer afgelopen week.
Vandaag is het weer redelijk. Om 8.30 staan Jeroen en ik bij de Meteo op vliegveld Eelde. Harry van den Ende, de meteoroloog, toont ons de weerkaarten. Er zit een front net ten noordoosten van Groningen, dat verder naar Denemarken weg zou moeten trekken. En vanuit het zuidwesten komt er een front aan dat richting Kanaal en België gaat.
We besluiten om naar Antwerpen te gaan. Mocht het weer slechter worden, dan kunnen we altijd nog omkeren. En we kunnen op Antwerpen kijken of het nog haalbaar is om het Kanaal over te steken.

De "Golf" (PH-ANG) en de "Juliet" (PH-ANJ) staan eveneens klaar voor vertrek. Ze worden naar Abbeville gevlogen voor het zomerkamp van onze vliegclub, AviaNoord.

We vertrekken van baan 23. Het zicht is goed, ruim boven 10km. De wolkenbasis ligt echter vrij laag, waardoor we op 1000ft moeten blijven vliegen.


Na het verlaten van de CTR bij Uniform meld ik me aan bij Dutch Mil met een estimate van 10.30 voor de FIR boundary (Belgische grens).
Daarna zet ik de Piper op de automatische piloot. Die volgt keurig de outbound radiaal 209 graden vanaf baken EEL. Die radiaal brengt ons naar Veenendaal. Bij Veenendaal wordt EEL te zwak om nog op te navigeren. We schakelen over op de BUN VOR bij Brussel. Verder gaan we  over Waal en Maas, ’s Hertogenbosch en Hilvarenbeek.


En dan zijn we in België. Zoals voorspeld om 10.30. We melden ons af bij Dutch Mil en schakelen over op Antwerpen Tower.
We gebruiken vervolgens de ANT VOR om richting meldpunt "ZOREL" te vliegen, op radiaal 253 graden. Het is een beetje heiig, dus we maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid om op radiobakens te navigeren.
Bij "Zorel" krijg ik van de toren toestemming voor een straight in voor baan 29. Met de ADF op het NDB baken "ONW" koersen we naar dat baken, dat in het verlengde ligt van de baan. Tegelijk is de VOR ingesteld op de ILS van de baan, zodat we kunnen zien wanneer we in het verlengde van de baan zitten: namelijk als de naald van de VOR in het midden staat. Op die manier kun je naar de baan vliegen, ook al zie je hem nog niet. Maar we krijgen de baan al in zicht en met een mooi lang final kan ik de kist zachtjes neerzetten op Belgische bodem.

Lage wolkenbasis
De baan is 1510 meter lang. Het is rustig op EBAW, er is nauwelijks ander verkeer. Door de verkeersleider worden we naar onze parkeerplaats nr 22 gedirigeerd. Er staat één  ander vliegtuig.
Vervolgens naar het gebouwtje met de "C" van havenmeester gelopen voor de afrekening van het landingsgeld. Hij zit wegens verbouwing van de havengebouwen in een (erg warme) keet.
Na 26 euro voldaan te hebben zoeken we restaurant "Belair" op. De ontvangst- en vertrekhallen zijn uitgestorven. Er hangen foto’s van het vliegveld in oude glorie, met Fokker’s op het platform.
Het ziet er nu wat armoedig uit, ofschoon binnen sommige gedeelten er wel weer netjes uitzien.
De lunch in Belair is uitstekend en er is een vriendelijke bediening.
Nu de honger gestild is zoeken we de Meteo maar eens op. We merken dat het zoeken op de grond naar een afdeling op een vliegveld lastiger kan zijn dan het in de lucht navigeren naar het vliegveld.
De behulpzame meteo-man legt ons de weersituatie uit. Het is duidelijk dat een kanaal-oversteek er vandaag niet in zit, tenminste niet als je verantwoord en veilig wilt blijven vliegen. Een front met motregen en lage bewolking hangt over het kanaal.

Over het land van Maas en Waal
We besluiten daarop om naar Texel te vliegen. Jeroen heeft daar nog nooit geland. Het vliegplan kan op de computer worden ingevuld, die bij de meteodienst/vluchtvoorbereiding staat.
Na getankt te hebben, stijgt Jeroen op van baan 29. Na take-off vliegen we  recht over het centrum van Antwerpen. Heel apart!

Op vliegveld Antwerpen

Meteo op Antwerpen

Tanken in Antwerpen
We gaan richting "Delta", een meldingspunt boven de haven van Antwerpen. Ik heb inmiddels de route naar Texel al  in de GPS ingevoerd. De GPS maakt het navigeren eenvoudig, ondanks het matige zicht. Al snel komt de Westerschelde in zicht. Over Zeeland vliegen is adembenemend.

Vlak na take-off van baan 29. Over Antwerpen.

Centrum Antwerpen
Dan komt de Maasvlakte met z’n duizenden zeecontainers. Vervolgens vliegen we over het strand richting Scheveningen. De "glazen stad" ligt links van ons, een onafzienbare vlakte van glazen kassen. We volgen de kust en passeren de pier van Scheveningen, Katwijk, Zandvoort en de Hoogovens.

Zeeland

Haringvliet

Container haven

Glazen stad
Dit is een mooie route, er is veel te zien. Ten noorden van Alkmaar ligt een fikse bui, waar we omheen vliegen. Omdat we niet hoger dan 1000 ft kunnen, gaat Jeroen via de corridor naar Texel.

Scheveningen

Hoogovens

Slecht weer over Noord-Holland
Over de wadden moeten we soms zelfs even op 900 ft vliegen wegens de lage wolkenbasis. We zijn blij dat we dit niet boven het kanaal hoeven te doen. Texel komt in beeld en daar wordt het ineens ook weer helderder. Het is op Texel een stuk rustiger dan vorige week, maar dat is logisch met dit weer.

Op weg naar Texel
We dienen een vliegplan in naar Eelde, maar tijdens de koffie bedenken we dat we eigenlijk ook nog wel even een tussenstop op Ameland kunnen maken. Dan kunnen we allebei nog één keer vliegen. Maar dan moeten we wel opschieten want dat veld sluit om 6 uur. En het is nu 17.15.
We besluiten  om naar Ameland te vliegen en daar te kijken of we nog mogen landen. Dat mag, en het vliegplan laten we vanuit de lucht aanpassen. Vervolgens hebben we ons kortste verblijf op Ameland: 15 minuten.

Over de Waddenzee naar Texel
Jeroen vliegt het laatste stuk naar Eelde. Boven Noord-Groningen breekt het wolkendek nog even open en kunnen we tussen de cumuli vliegen. Een fantastisch mooi wolkenlandschap!

Texel

Schiermonnikoog
We krijgen van Eelde Tower toestemming om via EEL naar baan 23 te vliegen. Dat is, althans voor mij, weer eens wat nieuws. Normaal krijg je de opdracht om via meldpunt November (tussen Haren en Groningen) te vliegen.

Surrealistisch beeld boven de wadden
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vliegdag. Goed om mee te maken dat je ook als het weer niet super is, best een heel eind kunt vliegen. En we hebben vanmiddag even de hele kustlijn van Nederland gezien: van Zeeland tot Schiermonnikoog!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *