Helgoland 3 aug 2009

Gisteren terug gekomen van 3 weken wandelen in de bergen van Zwitserland, tussen 2000 en 3796 meter (Pigne d’Arolla). En vandaag alweer naar Helgoland in de Cessna 172. Het is zeer mooi weer, de lucht is rustig en het zicht is vele tientallen kilometers. Na de take-off van runway 23 blijven we even op 500 voet vanwege een over ons heen vliegende Transavia Boeing die op downwind zit voor een visuele approach.
Ten noorden van Groningen stijgen we naar 5500 voet en zetten koers naar het eiland Juist. We volgen de Duitse waddeneilanden tot Spiekeroog en steken vanaf daar over naar Helgoland. We zijn dan nog ruim 20 zeemijl verwijderd van Helgoland maar de twee eilanden zijn al duidelijk zichtbaar. Het vliegveld ligt op het kleinste eiland, Dune. Baan 33 is vandaag in gebruik en er staat een wind van 8 knopen uit richting 320 graden, dus mooi in de baan. Ik nader de baan met minimale snelheid, 65 knopen. Het is een korte baan, 480 meter, dus die moet nauwkeurig worden aangevlogen. De headwind helpt natuurlijk en ik sta ruim op tijd stil.
Erg leuk om hier ook eens te landen! Bij het vliegveld is een leuk terras waar het aangenaam verpozen was.


Dune met het vliegveld, en daarachter Helgoland. Foto genomen na take-off van baan 33


Dune met het vliegveld, en daarachter Helgoland. Foto genomen na take-off van baan 33

De Cessna op het platform van Flugplatz Dune

Klaar voor de start op baan 33

Baan 33 duidelijk zichtbaar

Nogmaals Dune

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *