Wintervlucht Norderney 15 dec 2007

We zouden eigenlijk naar Münster vliegen om daar de kerstmarkt te bezoeken. Maar op het laatste moment toch maar de plannen gewijzigd. Het werd Leer, Emden en het waddeneiland Norderney. Met in de cockpit Remko en ik.

Op de heenweg hebben we Leer aangedaan zonder er te stoppen. We hebben zes touch&go’s gemaakt, elk drie. Vervolgens door naar Emden om daar alvast de boel wat te verkennen in verband met een Night-VFR vluchten die we daar volgend jaar februari willen gaan doen.


De haven van Emden


Vliegveld Emden, op final.

Na een koffie in het (helaas wat kale restaurant) door naar Norderney. We wilden eerst naar Langeoog maar konden geen contact met het vliegveld krijgen. De meeste velden op de eilanden zijn PPR in de winter (prior permission required).


De Diamond voor de toren van Emden

Na de landing op Norderney heeft de havenmeester meteen een taxi voor ons gebeld en die stond al klaar toen we het havengebouw binnenliepen. Tien minuten later waren we in hotel Insel Vier Jahreszeiten.

Voor 58 euro per kamer incl avondeten en ontbijt een prima hotel.
Druk was het uiteraard niet in het stadje, maar helemaal uitgestorven gelukkig ook niet. Op straat stalletjes waar Glühwein werd verkocht.

En we hebben een Irish Pub gevonden die zeker een bezoek waard is, Windjammer genaamd. Gezellig en sfeervol ingericht met veel modellen van de grote zeilschepen.

Van Emden naar Norderney over een door een wintermiddag zonnetje fraai belicht landschap


Glühwein op straat in Norderney


Irish Pub Windjammer in Norderney
De volgende ochtend hebben we eerst een frisse wandeling gemaakt over het strand. Het was helder weer door een hogedruk gebied (een QNH van 1040 !).
 


Irish Pub Windjammer doet zijn naam eer aan.


De volgende ochtend uitwaaien op het strand
Op weg naar het vliegveld grapten we nog dat we misschien wel moeten krabben! Haha. Nou het lachen is ons wel vergaan. Er zat inderdaad een flinke laag rijp op de Diamond DA40. Nu is het zo dat bij een auto je alleen het voorruit ijsvrij hoeft te maken, maar bij een vliegtuig is het ook belangrijk dat er geen ijs op de vleugels zit. IJs maakt het oppervlak ruw en verstoort daardoor de luchtstroom over de vleugel. De luchtstroom moet "glad" zijn, anders kan de vleugel geen lift genereren.

We hoopten dat de zon het ijs er wel af zou smelten, maar die bleek toch onvoldoende kracht te hebben, dus we moesten zelf aan de slag om het eraf te krijgen. Dat hebben we met handdoeken gedaan, want je wilt natuurlijk geen krassen veroorzaken. Als je zo twee vleugels en een stabilo moet poetsen dan merk je dat het nog een heel oppervlak is!

Maar goed, na 2 uur poetsen, en de brandstof in de vleugel laten opwarmen door de motor, was eindelijk alles ijsvrij en gaven de engine instruments aan dat alles op temperatuur was. We stegen weer op van Norderney, en na een rondje over het strand en het stadje vlogen we naar het vertrouwde Leer. Daar een lekkere Strammer Max genomen. Tenslotte zijn we naar Eelde gevlogen, een vlucht die Remko helemaal voor zijn rekening heeft genomen! 


Strand Norderney


De DA-40 geparkeerd op vliegveld Norderney


Nog erg rustig op het vliegveld. En héél koud.


De Diamond bedekt onder een dikke laag rijp


Sneeuwkristallen op de canopy


De vleugel bedekt onder een laag rijp


Daar sta je wel even van te kijken


Voorzichtig de ijslaag eraf poetsen met een handdoek.


Na vertrek nog een blik op Norderney


Tussenstop voor een Strammer Max op Leer


Op het platform van Eelde, het zit er weer op.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *