Uitleg begrippen

CTR
control area – een gebied rond het vliegveld, meestal tot circa 1000m hoog en zo’n 25 km in doorsnede waar elk vliegtuig contact moet hebben met de verkeersleiding van dat vliegveld. Voor alles wat je binnen de CTR doet moet je toestemming (clearance) hebben van de verkeersleiding. De verkeersleiding zit meestal in de “Control Tower”. Vliegvelden die een CTR hebben worden “gecontroleerde” velden genoemd. In Nederland zijn dat Eelde, Rotterdam, Eindhoven, Beek en Schiphol. Bij ongecontroleerde velden hoef je geen toestemming te vragen om te starten of te landen. Wel is er meestal wel een havenmeester die je via de radio kunt oproepen en die  informatie over de wind en de in gebruik zijnde baan geeft.

Runway
Een start en landingsbaan heeft een nummer die de baanrichting aangeeft, waarbij 23 betekent dat de richting 230 graden is, waarbij je dus start naar het zuidwesten toe. Als je aan de andere kant van de baan staat is het nummer 05, namelijk 180 graden verschil.

Information Delta
Op veel vliegvelden kun je via de radio weer- en vliegveldinformatie krijgen. Dat wordt om het half uur ververst en krijgt dan een nieuwe lettercode. Ze beginnen dus ’s ochtends met Alfa, daarna wordt het Bravo, etc. Je moet melden dat je de nieuwste informatie hebt ontvangen door die lettercode te melden.

QNH
Een code, één van de Q-codes die nog stamt uit het radiotelegrafie tijdperk, waarmee de hoogtemeter instelling wordt aangegeven in hectoPascal (millibar). De hoogtemeter meet namelijk in feite de luchtdruk en toont deze als hoogte. Maar hij geeft alleen dan de juiste hoogte aan als de heersende luchtdruk is ingesteld. Als de QNH waarde wordt ingesteld geeft de hoogtemeter de druk boven gemiddeld zeenivo aan. Als je hoog vliegt (in Nederland  boven de 3000 voet), dan stel je de hoogtemeter in op de standaard atmosfeer druk, 1013,2 mbar. Dat is om ervoor te zorgen dat elk vliegtuig dezelfde hoogtemeter instelling heeft en niet de een vliegt met de luchtdruk in Amsterdam en de ander met de luchtdruk in Berlijn. Het is dan natuurlijk wel zo dat je lager vliegt in een lagedruk gebied dan in een hogedruk gebied (denk daar maar eens over na…)

Squawk
Instelling van de transponder. De transponder kan 4096 verschillende codes (0000-7777) verzenden. De transponder verzendt een signaal als hij wordt aangestraald door de radar van verkeersleiding of van andere vliegtuigen. Die code wordt getoond op het radarscherm van de verkeersleiding.

Uniform departure
Uniform is één van de meldingspunten in de CTR van Eelde. Uniform is het punt waar je in het zuiden de CTR verlaat en ligt bij Assen.  Dit is de standaard vliegroute maar je kunt altijd toestemming vragen om daar van af te wijken. Bij Berlijn heb je bijvoorbeeld het punt Whiskey1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *