Uganda (aug, sept 2008)

Vliegen in Uganda? Jazeker! Het verkrijgen van een Ugandese validatie leek eerst erg ingewikkeld, maar het bleek uiteindelijk reuze mee te vallen. Je moet het vóór je naar Uganda gaat even voorbereiden, anders ben je zo een paar weken er mee bezig.

Mijn verblijfplaats is hier ongeveer 4 kilometer van Kajansi, de belangrijkste General Aviation airstrip van Uganda verwijderd, dus dat is ideaal. Nu moet je je niet zo heel veel voorstellen van zo’n airstrip, maar er staan wel pakweg 12 vliegtuigen, waaronder een paar Cessna Caravans. Op de airstrip zit de Mission Aviation Fellowship (MAF), een reclame bedrijfje met een Fuji en de Kajansi Aeroclub.  Bij de laatste kan ik 2 Cessna 172’s huren: de 5X-BAR en de 5X-PIG.

De vliegclub (is eigenlijk meer een commerciele chartermaatschappij met 208’s, 210’s, Caravans en een Islander)  is een serieuze club, je kunt er uitstekend les krijgen en de vliegtuigen worden goed onderhouden. Ik heb dan ook een pre-checkout gehad van Howard en vervolgens een check-out door de baas zelf (Jeremy). Vervolgens moet je vóórdat je op een andere airstrip mag landen, er eerst uitgecheckt worden door één van hun piloten. Ik ben inmiddels op Kasese en Mweya in het westen van Uganda uitgecheckt.
Vliegen in Uganda is een bijzondere ervaring, het landschap is divers en er is veel moois te zien. Lijkt het je ook wel wat om Uganda te bezoeken? Je kunt een prachtige reis boeken via www.habaritravel.nl !

 


Op final voor mijn home base Kajansi


Op final voor mijn home base Kajansi


Een touch and go gemaakt op Entebbe International


Op short final voor runway 14 van Kajansi airfield, mijn home base.


Op weg naar Queen Elizabeth park. Hier onderweg tussen Kampala en Kasese


Over Queen Elizabeth park en Kazinga channel


Kazinga Channel, tussen Lake George en Lake Edward in het Queen Elizabeth wildpark


Olifanten in Queen Elizabeth park


Mweya Lodge airstrip in Queen Elizabeth park


Klaar voor de animal clearance run voor Mweya runway. We gaan hier met 70 knopen op 5 meter over de runway om dieren en mensen van de runway af te jagen. Daarna een teardrop boven het meer en terug om te landen
 


Crater Lakes ten oosten van Queen Elizabeth park
 


Bulago eiland, in Lake Victoria, een paar mijl uit de kust bij Entebbe
 


Zo’n 10 kilometer ten zuiden van Kampala – Housing Estate in Lubowa. Mijn verblijfplaats.
 


Binnenstad van Kampala
Ugandan Validation
Om in Uganda in Ugandees geregistreerde toestellen te mogen vliegen heb je een Ugandese gelijkstelling nodig. Om erachter te komen wat daarvoor de vereisten zijn, is geen geringe onderneming. De website van de Ugandese CAA is niet erg informatief op dat punt, op geen enkel punt eigenlijk. Na diverse pogingen om ze telefonisch te pakken te krijgen, kreeg ik uiteindelijk via de Kajansi vliegclub toch het goede telefoonnummer. Dick Angim is degene die over de brevetten gaat. Een werkelijk uiterst vriendelijk man, die mij graag wil helpen om te vliegen in Uganda. Hij zegt dat ik een brief nodig heb van de Nederlandse autoriteiten. Het IVW helpt ook prima mee: ze komen na een emailtje snel in actie en sturen een email naar Dick Angim met een verklaring dat ik inderdaad een PPL heb en dat hun niks bekend is over rare fratsen die ik met vliegen zou kunnen hebben gemaakt. Maar dat is niet genoeg zegt Dick, hij wil een verzegelde brief van het IVW, die ik dan moet meenemen. Ze zijn verzot op officiële brieven in Uganda! Maar IVW wil dat niet, ze schrijven Dick weer een email dat ze al jaaaaren geen brieven voor validatie versturen, maar dat via email afhandelen. Dus het bleef wat spannend of ik, eenmaal aangekomen in Entebbe wel een validatie zou krijgen. Maar het ging boven verwachting goed, op het kantoor van Dick Angim aangekomen, in het fraaie nieuwe gebouw van de CAA op vliegveld Entebbe, geen woord meer over die officiele brief. De email van IVW was kennelijk toch voldoende.
Dick had een checklist met de volgende items, die ik zelf mocht invullen:

– valide buitenlandse license

– brief van de buitenlandse CAA

– valide medical

– medische keuring in Uganda

– checkvlucht met een CAA examiner

– theorie examen Ugandan Law
Die laatste drie items waren natuurlijk even schrikken, daar voldeed ik nog niet aan. Was ook handig geweest als Dick van tevoren deze vereisten even had doorgegeven, en niet nu pas. Maar goed, Dick is een aardige man, hij wil graag dat ik zo snel mogelijk hier kan vliegen. Dus hij wil wel even overleggen met zijn manager of hij de laatste drie items kan skippen in mijn geval. Dat blijkt te kunnen en na betaling van 115.000 shilling (zo’n 45 euro) zal mijn Ugandan validation worden uitgetypt. Die kan ik de volgende dag afhalen. Eenmaal weer thuis belt Dick op dat hij nog een formulier vergeten is dat ik moet ondertekenen. Dus maar weer terug naar Entebbe gereden om ook dat snel af te handelen. De volgende dag ligt mijn Ugandan validation dan klaar! Is drie maanden geldig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *